a l'assignatura del Joc i la seva metodologia estem treballant els racons i la seva importància en l'etapa d'Educació Infantil dels 0 als 6 anys.
L'organització de les classes per "racons" és una proposta metodològica utilitzada per incentivar la participació activa dels infants en el seu desenvolupament integral i estructuració dels seus coneixements, tot i així, és un concepte ampli que engloba des del joc lliure, joc significatiu, fins arribar al joc guiat o reglat.
Aquesta proposta metodològica es realitza per poder portar a terme uns objectius atesos però tenint en compte el grup classe, els ritmes i dificultats, els interessos i necessitats dels infants tot potenciant les seves habilitats socials, l'autonomia i el treball de cooperació.
Cal recalcar que l'instrument més utilitzat en el joc lliure dels infants és el "Joc simbòlic" en el qual els infants reprodueixen actituds i comportaments que han vist als adults i els reflecteixen tot jugant entre els iguals en aquests racons.
Tot i així, els racons es basen en aportacions de la pedagogia i la psicologia, la primera que construeix el pensament i l'ordre que cal seguir per adquirir correctament els diferents conceptes a través de la manipulació, observació i experimentació, com també la verbalització durant el joc i l'expressió de les experiències viscudes.
I la segona, la psicologia, que és refereix a la constatació que l'infant fomenta en el seu coneixement de la realitat en el joc , mitjançant el qual coneix l'entorn, l'imita i el domina, de manera que construeixen un tot indissoluble.
Objectius dels racons:
- Adquirir autonomia personal.
- Adquirir autonomia personal.
- Afavorir un aprenentatge significatiu.
- Reconèixer els espais i materials o objectes propis del racó.
- Promoure la motricitat fina i gruixuda.
- Afavorir la comunicació i sociabilitat.
- Prendre consciència del propi cos.
- Expressar experiències, sentiments i emocions.
- Desenvolupar el llenguatge comunicatiu.
- Reproduir mitjançant el joc simbòlic escenes qüotidianes.
- Afavorir el desenvolupament de la imaginació i la creativitat.
- Adquirir coneixements logicomatemàtics (classificar, ordenar, numerar, comptar..).
Racons de joc:
- Racó de la casa (2 a 6 anys)
- Racó de la botiga (a partir de 3 o 4 anys)
- Racó de la perruqueria (a partir de 3 anys)
- Racó de les disfresses (2 a 6 anys)
- Racó de la ciutat (3 a 6 anys)
- Racó de la construcció (2 a 6 anys)
- Racó del Joc didàctic (3/4 a 6 anys)
- Racó de la psicomotricitat (1 a 3 anys)
- Etç.
Adjunto una fotografia del racó de les disfresses que hem elaborat el meu grup a l'aula, espero que us ajudi a agafar idees..
Fotografia: Olga Marsal
Producció: Tània Gonzàlez, Sebastià López, Montse Sendra,
Olga Marsal, Sónia Guitiérrez, Sara Jiménez
Un racó que es pot resumir en genial!
ResponElimina